17 Şubat 2012 Cuma

ÇOCUK VE BİLGİSAYAR OYUNLARI

ÇOCUK VE BİLGİSAYAR OYUNLARI
Bilgisayar oyunlarındaki şiddetin her yeni oyunda biraz daha arttığını görüyoruz. Oyun endüstrisi , çocukları ekran başına çekebilmek için her türlü yolu mubah görmektedir. Yaşa uygun olmayan görüntüler, çocukların şuuraltının şekillenmesine sebep olur. Şiddet görüntülerine maruz kalan çocuklarda endişe ve korku, şiddete temayül, ani parlama ve şiddeti sıradan görme gibi durumlar söz konusu olur. Şiddet dolu filmi seyreden ve oyun oynayan çocukların tepkileri zamanla değişir, arkadaşlarına ve çevrelerine daha fazla şiddet uygularlar. Küçük bir anlaşmazlıkta, itme ve tekme atma gibi davranışlar sergilerler. Olumsuz görüntülerden etkilenen çocuklarda endişeli haller ve uyku bozuklukları ortaya çıkar. Kişilik gelişmeleri olumsuz yönde etkilenir. Okul öncesi çocuklarda , beş duyuya hitap eden davranışların sebep ve neticesi sorgulanmadığından ,yukarıdaki anormallikler daha fazla görülür. Buna aşağıdaki hadiseler misal verilebilir:
“şiddet unsuru taşıyan filmler izleyen üç buçuk yaşındaki bir çocuk , belli bir süre sonra tv’de gördüğünü uygulamaya geçirip kardeşini öldürmüştür. Kendini çizgi film kahramanı zanneden bir çocuk ise uçmak niyetiyle yedinci kattan kendini aşağıya atmıştır. Fransa’da bilgisayar oyunlarında başarılı olamayan çocuk sık ve aşırı sinirlenmeler neticesinde sara olmuştur.” Buna benzer hadiseleri maalesef sık sık duymaktayız. Çocuklarımızın şuur altını güzellikler, iyilikler ,şefkat ,yardımseverlik ve başkalarını düşünme gibi olumlu özelliklerle doldurmak için onlara faydalı alternatif oyunlar sunmalıyız.
Zararlı oyunlar aynı zamanda çocukların milli kültürlerini öğrenmesini engellemekte, dolayısıyla kültürel erozyona sebep olmaktadır. Bu tür oyunlarda yabnacı toplumların kültür değerleri sık sık kullanılmakta ,farklı inanışların sembolleri şuur altına yerleştirilmekte , çocuklarımız farkında olmadan bunların tesiri altında kalmaktadır.
Dr. Hasan AYDINLI

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder